Moc jest w Tobie – zainspiruj swoją publiczność!
PowerPoint nie jest punktem mocy podczas prezentacji, których dokonujesz – to Ty nim jesteś. Tylko Ty możesz ludzi zainspirować. Często ludzie prowadzący prezentacje zapominają o swojej mocy inspirowania innych chowając się za wcześniej przygotowane slajdy prezentacji PowerPoint. To Twoja scena i to Ty jesteś gwiazdą “na tym ekranie”.
Jak PowerPoint może odebrać moc Twojej prezentacji?
Typowe błędy, które mówcy popełniają podczas prezentacji:
- Czytają ze slajdów. Czytając “odłączają się” od siebie, co w rezultacie “odłącza” ich od słuchaczy. Uzależniają się od slajdów zapominając o swojej roli.
- Patrzą na ekran nie na słuchaczy.
- Patrzą ponad głowami słuchaczy – a nie w oczy słuchaczy.
- Zgadzają się na przyciemnienie sali, co prawda poprawia to ostrość slajdów, lecz ich pogrąża w półmroku i powoduje senność wśród uczestników spotkania.
- Umieszczają na slajdach zbyt wiele informacji.
- Używają zbyt małej czcionki – więc informacje są mało widoczne.
- Pokazują zbyt wiele slajdów, zmieniają je zbyt szybko, lub wyjaśniają publiczności, że niektóre slajdy muszą pominąć z powodu braku czasu.
Jak PowerPoint może poprawić dynamikę Twojej prezentacji?
- Mów do słuchaczy, nie do ekranu.
- Stań w centrum “sceny” – ustaw ekran z boku.
- Wiedza na temat funkcjonowania mózgu uświadamia nam, że obrazy, grafikę należy umieszczać z lewej strony – wtedy szybciej docierają one do słuchaczy- umieść ekran tak, aby słuchacze mieli go po lewej stronie sceny.
- Na slajdach umieszczaj tylko kluczowe informacje, które będą dla Ciebie przypomnieniem tego, o czym masz mówić – resztę informacji skompresuje w swojej głowie – NAUCZ się ich na pamięć!!!
- Slajdy mogą być źródłem nieocenionego humoru – zadbaj o to!
- Wykorzystuj przysłowia i metafory podsumowujące to, o czym mówisz.
- Wykorzystuj krótkie urywki filmów oraz muzykę dla uatrakcyjnienia swoich prezentacji.
- Na jednym slajdzie możesz umieścić najwyżej 7 punktów, używaj więc czcionki nie mniejszej niż 24.
- Dobre wrażenie robi ciemnogranatowe tło i jasne (białe lub żółte) litery. Ale bądź oryginalny/a – to Twoja prezentacja.
- Podkreślaj litery i obrazy poprzez wykorzystanie funkcji “cień”.
- Zamiast zagęszczać informacje – zrób dwa slajdy.
- Wykorzystuj funkcje “animacja”, aby ludzie nie czytali tego, o czym dopiero zamierzasz powiedzieć – to odrywa ich uwagę od tego, co aktualnie mówisz.
- Przygotuj slajdy tak, aby łatwo je było przeczytać – nie pokazuj slajdów, przy których będziesz musiał/a powiedzieć: “wiem, że to jest mało dla Państwa widoczne”… To tak, jak byś chciał/a powiedzieć – wiem, że nie potrafię przygotowywać prezentacji – jednak to robię, aby Wam pokazać jak mało jestem profesjonalny/a.
- Wykorzystuj wskaźnik laserowy dla podkreślenia ważnych danych i informacji.
- Zadbaj, aby światło na sali było wystarczająco dobre, aby ludzie mogli widzieć Twoje oczy, Twoją twarz i język ciała.
- Nie wrzucaj do prezentacji zbyt wiele – wszystko, co pokazujesz powinno mieć swój sens i nieść ze sobą jakiś głębszy przekaz.
- Naucz się obsługi sprzętu, który wykorzystujesz – zrób to przed prezentacją!!!
- Noś ze sobą zapasowe baterie do pilotów.
- Zapewnij, aby w sali był zapasowy sprzęt (rzutnik, komputer…).
- Zrób kopię swojej prezentacji na jakimś nośniku i miej go przy sobie podczas prezentacji.
- Dokonaj zakupu urządzenia, które zdalnie zmienia slajdy prezentacji i jednocześnie mierzy Twój czas. Nie informuj ciągle widowni ile czasu pozostało do końca Twojej prezentacji – to są informacje dla Ciebie.
- Za nic nie przepraszaj dopóki sufit nie spadnie ludziom na głowę. Nie ma nic gorszego niż usłyszeć podczas prezentacji: “nie jestem najlepszym mówcą’, “nie zajmę Państwu dużo czasu”, “przepraszam, za….”. Jeśli masz powiedzieć coś takiego, lepiej nie występuj publicznie!
- Mów do ludzi, nie do ekranu. Patrz ludziom w oczy – nie preferuj jednej osoby, nie koncentruj się na jednym słuchaczu – zwracaj się w miarę możliwości do wielu osób (po kolei) na sali.
MOC JEST W TOBIE NIE W POWERPOINT.