PUNKTY MOCY I POWER POINT

Moc jest w Tobie – zainspiruj swoją publiczność!

PowerPoint nie jest punktem mocy podczas prezentacji, których dokonujesz – to Ty nim jesteś. Tylko Ty możesz ludzi zainspirować. Często ludzie prowadzący prezentacje zapominają o swojej mocy inspirowania innych chowając się za wcześniej przygotowane slajdy prezentacji PowerPoint. To Twoja scena i to Ty jesteś gwiazdą „na tym ekranie”.

Jak PowerPoint może odebrać moc Twojej prezentacji?

Typowe błędy, które mówcy popełniają podczas prezentacji:

  • Czytają ze slajdów. Czytając „odłączają się” od siebie, co w rezultacie „odłącza” ich od słuchaczy. Uzależniają się od slajdów zapominając o swojej roli.
  • Patrzą na ekran nie na słuchaczy.
  • Patrzą ponad głowami słuchaczy – a nie w oczy słuchaczy.
  • Zgadzają się na przyciemnienie sali, co prawda poprawia to ostrość slajdów, lecz ich pogrąża w półmroku i powoduje senność wśród uczestników spotkania.
  • Umieszczają na slajdach zbyt wiele informacji.
  • Używają zbyt małej czcionki – więc informacje są mało widoczne.
  • Pokazują zbyt wiele slajdów, zmieniają je zbyt szybko, lub wyjaśniają publiczności, że niektóre slajdy muszą pominąć z powodu braku czasu.

Jak PowerPoint może poprawić dynamikę Twojej prezentacji?

  • Mów do słuchaczy, nie do ekranu.
  • Stań w centrum „sceny” – ustaw ekran z boku.
  • Wiedza na temat funkcjonowania mózgu uświadamia nam, że obrazy, grafikę należy umieszczać z lewej strony – wtedy szybciej docierają one do słuchaczy- umieść ekran tak, aby słuchacze mieli go po lewej stronie sceny.
  • Na slajdach umieszczaj tylko kluczowe informacje, które będą dla Ciebie przypomnieniem tego, o czym masz mówić – resztę informacji skompresuje w swojej głowie – NAUCZ się ich na pamięć!!!
  • Slajdy mogą być źródłem nieocenionego humoru – zadbaj o to!
  • Wykorzystuj przysłowia i metafory podsumowujące to, o czym mówisz.
  • Wykorzystuj krótkie urywki filmów oraz muzykę dla uatrakcyjnienia swoich prezentacji.
  • Na jednym slajdzie możesz umieścić najwyżej 7 punktów, używaj więc czcionki nie mniejszej niż 24.
  • Dobre wrażenie robi ciemnogranatowe tło i jasne (białe lub żółte) litery. Ale bądź oryginalny/a – to Twoja prezentacja.
  • Podkreślaj litery i obrazy poprzez wykorzystanie funkcji „cień”.
  • Zamiast zagęszczać informacje – zrób dwa slajdy.
  • Wykorzystuj funkcje „animacja”, aby ludzie nie czytali tego, o czym dopiero zamierzasz powiedzieć – to odrywa ich uwagę od tego, co aktualnie mówisz.
  • Przygotuj slajdy tak, aby łatwo je było przeczytać – nie pokazuj slajdów, przy których będziesz musiał/a powiedzieć: „wiem, że to jest mało dla Państwa widoczne”… To tak, jak byś chciał/a powiedzieć – wiem, że nie potrafię przygotowywać prezentacji – jednak to robię, aby Wam pokazać jak mało jestem profesjonalny/a.
  • Wykorzystuj wskaźnik laserowy dla podkreślenia ważnych danych i informacji.
  • Zadbaj, aby światło na sali było wystarczająco dobre, aby ludzie mogli widzieć Twoje oczy, Twoją twarz i język ciała.
  • Nie wrzucaj do prezentacji zbyt wiele – wszystko, co pokazujesz powinno mieć swój sens i nieść ze sobą jakiś głębszy przekaz.
  • Naucz się obsługi sprzętu, który wykorzystujesz – zrób to przed prezentacją!!!
  • Noś ze sobą zapasowe baterie do pilotów.
  • Zapewnij, aby w sali był zapasowy sprzęt (rzutnik, komputer…).
  • Zrób kopię swojej prezentacji na jakimś nośniku i miej go przy sobie podczas prezentacji.
  • Dokonaj zakupu urządzenia, które zdalnie zmienia slajdy prezentacji i jednocześnie mierzy Twój czas. Nie informuj ciągle widowni ile czasu pozostało do końca Twojej prezentacji – to są informacje dla Ciebie.
  • Za nic nie przepraszaj dopóki sufit nie spadnie ludziom na głowę. Nie ma nic gorszego niż usłyszeć podczas prezentacji: „nie jestem najlepszym mówcą’, „nie zajmę Państwu dużo czasu”, „przepraszam, za….”. Jeśli masz powiedzieć coś takiego, lepiej nie występuj publicznie!
  • Mów do ludzi, nie do ekranu. Patrz ludziom w oczy – nie preferuj jednej osoby, nie koncentruj się na jednym słuchaczu – zwracaj się w miarę możliwości do wielu osób (po kolei) na sali.

MOC JEST W TOBIE NIE W POWERPOINT.