Firmy na całym świecie zatrudniają ludzi ze względu na ich kompetencje – a zwalniają z powodu ich osobowości – czyli z powodu tzw. “braku dopasowania” do zespołu lub kultury organizacji.
Badania osobowości zawodowej znakomicie ułatwiają diagnozowanie oraz zwiększanie dopasowania ludzi do określonych ról w organizacjach, a także dopasowywania powierzanych Pracownikom nowych ról do ich indywidualnych preferencji. Dzięki takim badaniom zwiększacie Państwo satysfakcję ludzi z wykonywanej pracy, poprawiacie lojalność, zmniejszacie fluktuację oraz przyczyniacie się do ciągłej poprawy wyników całej Waszej organizacji. Ani dogłębna wiedza – ani wieloletnie doświadczenie nie wystarczają do tego, aby zbadać osobowość człowieka podczas tradycyjnie prowadzonych rozmów rekrutacyjnych. Potrafimy rozwijać kompetencje pracowników – nie potrafimy jednak zmieniać ich osobowości. Z tych właśnie powodów warto jest zadbać o dopasowanie osobowości kandydatów do zespołu, kultury organizacji oraz zadań, jakie będzie wykonywał już na początku procesu rekrutacji i selekcji. W tym celu stworzono badania osobowości zawodowej “on-line”, które precyzyjnie wskazują dopasowanie osobowości kandydatów do stanowiska oraz kultury organizacji.
Jak wykazują liczne studia przypadków – żadna z metod stosowanych w procesach selekcji nie daje 100% pewności wyboru najlepszego kandydata:
Metoda oceny | Wiarygodność tej metody – współczynnik korelacji z wynikami pracy |
1. TESTY – ZADANIA ZWIĄZANE Z PRACĄ | 0,38 do 0,54 |
2. TESTY INTELIGENCJI / KOGNITYWNE (GMA- General Mental Ability) | 0,27 do 0,51 |
3. ASSESSMENT CENTERS | 0,41 do 0,50 |
4. OCENY KOLEGÓW I PRZEŁOŻONYCH | 0,41 do 0,49 |
5. HISTORIA PRACY | 0,24 do 0,35 |
6. ROZMOWY KWALIFIKACYJNE | 0,38 do 0,51 |
7. KWESTIONARIUSZE OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ | 0,15 do 0,41 |
8. SPRAWDZANIE REFERENCJI | 0,14 do 0,26 |
9. SAMOOCENA | 0,10 do 0,15 |
10. WYKSZTAŁCENIE | 0,00 do 0,10 |
11. ZAINTERESOWANIA / WARTOŚCI | 0,00 do 0,10 |
12. WIEK | -0,10 do 0,00 |
Powyższe dane pochodzą z obszernych analiz dokonanych w ostatnich latach w USA, których celem było porównywanie skuteczności różnych podejść w procesach selekcji we wszystkich gałęziach przemysłu dla stanowisk kierowniczych (wymagających umiejętności przywódczych).
Materiały źródłowe:
Schmidt, F. & Hunter, J. (1998). The Validity and Utility of Selection Methods in Personnel Psychology: Practical and Theoretical Implications of 85 Years of Research Findings.
Barric, M. & Mount. M. (2005) Yes personality matters: Moving on to more important matters, Human Performance 18 (40, 359-372Van Rooy, D.L. & Viswesvaran. C. (2004) Emotional intelligence: A mata analytic inverstigation of predictive validity and nomological net. Jounal of Vocational Behavior, 65, 71-95
Jednakże jak wynika z badań prowadzonych na Uniwersytecie Minesota (e.g. Ones, Viswesvaran & Dilchert, 2005) – kiedy dokonuje się rzetelnej analizy stanowiska pracy oraz komputerowo bada dopasowanie wszystkich apektów osobowości zawodowej do wymagań tego stanowiska – wiarygodność testów osobowości zawodowej wzrasta do 0,4-0,5. Dobrze dobrane kwestionariusze osobowości zawodowej mogą skutecznie wspierać procesy rekrutacji i selekcji – jednakże ich wiarygodność w tych procesach zależy w głównej mierze od tego, jak precyzyjnie mierzą dopasowanie osobowości kandydatów do wymagań stanowiska w określonej organizacji. Testy osobowości są dobrym narzędziem do przewidywania jakości relacji interpersonalnych, jakie zatrudniona osoba będzie nawiązywać w nowym otoczeniu. Najważniejsze jest jednak, że testy osobowości zawodowej mierzą to, czego nikt z nas nie potrafi zmieniać u innych ludzi – mierzą preferencje zawodowe / osobowość kandydatów.
Prawdy i mity na temat roli EQ w osiąganiu sukcesów zawodowych:
Jak wykazują ostatnie badania współczynnik korelacji Inteligencji Emocjonalnej oraz wyników uzyskiwanych w pracy waha się w granicach od 0,23 do 0,35. Chociaż więc Inteligencja Emocjonalna nie jest aż tak istotnym elementem sukcesu, jak jeszcze do niedawna sądzono – wiele dogłębnych studiów prowadzonych przez Kena Nowacka, twórcy Emotional IntelligenceView360 – jasno wskazuje, że Inteligencja Emocjonalna jest szczególnie istotna na stanowiskach wymagających umiejętności przywódczych – niskie oceny kompetencji związanych z inteligencją emocjonalną są wysoko skorelowane z dużą ilością niepowodzeń w zarządzaniu ludźmi.
Narzędzia psychometryczne są kompasem w rękach menedżerów HR i skutecznie wspierają ich w:
- Rozwijaniu świadomości i kompetencji kadry zarządzającej.
- Budowaniu efektywnych zespołów.
- Projektach coachingu.
- Rozwoju kompetencji menedżerskich.
- Planowaniu karier.
- Ocenie kompetencji (AC).
- Zarządzaniu Talentami / tworzeniu Planów Sukcesji.
- Ocenach Wyników Pracy.
- Badaniach Klimatu i Zaangażowania.
- Rekrutacji, selekcji, promocji.
Oceny 360 stopni nie są rozwiązaniem problemów organizacji – są natomiast doskonałą miarą jej rzeczywistych potrzeb rozwojowych oraz służą mierzeniu uzyskiwanych postępów.
Kwestionariusz badania osobowości zawodowej Facet5 – www.facet5.com , oprócz rekrutacji i selekcji, jest wykorzystywany w:
- zwiększaniu samoświadomości ludzi w organizacji.
- rozmowach coachingowe.
- zwiększaniu świadomości potrzeb i oczekiwań innych ludzi.
- zwiększaniu dopasowania ludzi do zadań i zadań do ludzi.
- zarządzaniu talentami w firmie.
- rozwoju kompetencji przywódczych w firmie.
- budowaniu skutecznych systemów motywacyjnych.
- budowaniu dobrych relacji oraz rozwiązywanie konfliktów.
- budowaniu efektywnych zespołów.
- wprowadzaniu zmian kultury organizacyjnej.