MÓZG I PREZENTACJE

Wiedza na temat tego, w jaki sposób ludzki mózg zapamiętuje informacje, pomaga zwiększać skuteczność prezentacji – jedynie to co zapamiętamy możemy potem wykorzystać w praktyce.

Uwzględnianie przedstawionych poniżej wskazówek pomoże Ci zwiększyć efektywność różnego typu prezentacji:

  • Ludzie najlepiej zapamiętują początek i koniec.
  • Wprowadzenie powinno być atrakcyjne, interesujące, absorbujące i powiązane z treścią oraz celami spotkania.
  • Przerwy ułatwiają zapamiętywanie – dzięki nim masz więcej możliwości efektywnego zaczynania oraz podsumowywania każdej partii materiału.
  • Ludzie zapamiętują przede wszystkim to, co jest zabawne, nieoczekiwane, zaskakujące, niezwykłe i ciekawe. Najpierw oceniamy – dopiero potem staramy się zrozumieć. Im więcej zabawy i radości dostarczysz uczestnikom spotkania tym lepsze będą jego efekty.
  • Dorośli ludzie aktywnie i ze zrozumieniem potrafią słuchać jedynie przez półtorej godziny – potem nasze mózgi wyłączają się i przestajemy przyswajać informacje. Co 90 minut lub częściej planuj i wprowadzaj przerwy. Odpoczynek jest potrzebny, by uczestnicy spotkania mogli się dalej koncentrować na omawianym temacie. Postaraj się zachęcić wszystkich do punktualnego powrotu po przerwie poprzez atrakcyjne przedstawienie dalszej części Waszego spotkania.
  • Dla poprawy procesu zapamiętywania planuj i realizuj 20-minutowe sesje, w czasie których przekazujesz nowe informacje, a następnie rozpoczynaj proces „marynowania”, polegający na dawaniu uczestnikom możliwości zadawania pytań, ćwiczenia nowych umiejętności, odkrywania własnych prawd, łączenia nowych informacji z już posiadanymi, sprawdzania ich znaczenia etc. Pod koniec sprawdzaj, czy informacje te zostały zapamiętane. Przynajmniej, co 20 minut zmieniaj metody prowadzenia spotkania, tempo pracy, rodzaj ćwiczeń oraz ton swojego głosu.
  • Jeśli stosujesz metodę wykładu – co 8-10 minut aktywizuj słuchaczy – zadawaj im pytania, wprowadzaj różnego typu ćwiczenia.
  • Zapamiętywaniu sprzyjają: zapisywanie, powtarzanie, oglądanie i odgrywanie określonych ról, a także samodzielnie rozwiązywanie problemów.
  • Umiejętne różnicowanie metod oraz wykorzystywanie różnych kanałów przekazywania informacji zwiększają zapamiętywanie – ludzie nie lubią monotonii, lepiej zapamiętują to, co ich zaskakuje, bawi i aktywnie angażuje. Przypomnijmy – ludzie zapamiętują 10% tego, co przeczytali, 20% tego, co usłyszeli, 30% tego, co zobaczyli, 50% tego, co zobaczyli i usłyszeli, 80% tego, co sami powiedzieli i 90% tego, co powiedzieli i zrobili.
  • Ludzie pamiętają lepiej, gdy w krótkim czasie nie przeciążamy ich zbyt dużą ilością nowych informacji (nie prezentuj zbyt wielu danych, czy też statystyk niezwiązanych z aktualnie omawianym tematem) – podziel program spotkania na części tematyczne, nowe zagadnienia często powtarzaj i łącz z poprzednio poznanymi. „Zbyt dużo” dla naszej pamięci zawsze oznacza „zbyt dużo” i może dotyczyć wszystkiego (ilości informacji, poświęcanego czasu, wykorzystywanych pomocy, etc).
  • Stres, niepokój oraz lęk znacząco utrudniają zapamiętywanie. Ludzie uczą się najlepiej wtedy, gdy czują się odprężeni i bezpieczni. Eliminuj stres, niepokój oraz lęk – zadbaj o dobrą atmosferę podczas swoich spotkań.
  • Muzyka relaksuje, inspiruje i sprawia nam przyjemność – umiejętnie stosowana zwiększa nasze możliwości zapamiętywania.
  • Używaj różnych kolorów w prezentacjach oraz materiałach dla uczestników – kolory przyspieszają procesy zapamiętywania o 55-78% i jednocześnie zwiększają chęć czytania aż o 80% (wyniki badań prowadzonych przez Wharton School of Business na uniwersytecie w Minnesota).
  • Obrazy ułatwiają zapamiętywanie – o tym, jak pamiętasz obrazy, decyduje prawa półkula ludzkiego mózgu, która jednocześnie odpowiada za naszą pamięć długotrwałą. Obrazy przemawiające do wyobraźni i wywołujące właściwe skojarzenia znacznie ułatwiają ludziom proces zapamiętywania. Pomyśl, jakie pomoce wizualne możesz wykorzystać, aby zwiększyć efektywność zapamiętywania. Najlepiej zapamiętujemy to, co możemy zobaczyć – 80% ludzi preferuje styl uczenia się oparty na wykorzystywaniu obrazów.
  • Opowiadaj historie z życia wzięte, które obrazują to, o czym właśnie rozmawiacie – ludzie uwielbiają słuchać różnych historii, łączą wtedy swoje doświadczenia z tym, o czym im opowiadasz i zaczynają dostrzegać głębszy sens tego, o czym dyskutujecie. Historie aktywizują całość naszego mózgu – pobudzają emocje, wyobraźnię, logikę, pozwalają analizować i lepiej rozumieć znaczenia różnych sytuacji, których doświadczamy w naszym życiu.
  • Pozwól ludziom doświadczać i odkrywać własne prawdy, to ułatwia im przyswajanie informacji teoretycznych. Jeśli uczestnicy mają nauczyć się czegoś zupełnie nowego – po przedstawieniu teorii wprowadź ćwiczenia, które pomogą im w pełni zrozumieć omówione zagadnienie.
  • Zapamiętywanie ułatwiają skojarzenia – łącz nowe informacje ze znanymi uczestnikom faktami, pomagając znaleźć skojarzenia, które ułatwią im zapamiętanie nowych treści.
  • Aktywizuj uczestników – wprowadzaj ruch podczas swoich spotkań – nasz mózg lepiej pracuje, gdy się poruszamy. Pamiętaj, że zwykle masz w grupie kinestetyków, którym do zapamiętywania potrzebny jest ruch i dotyk.
  • Potrzeba nam zwykle aż sześciu powtórzeń, by nowe informacje zostały przekazane z lewej półkuli naszego mózgu (odpowiedzialnej za pamięć krótkotrwałą) do prawej, która odpowiada za naszą pamięć długotrwałą. Często powtarzaj główne tezy, powracaj do omawianych tematów, pozwól uczestnikom je zapamiętać i zrozumieć przez samodzielne wykonywanie zadań, doświadczenia, dyskusje i refleksje.
  • Kończ każdą sesję powtórzeniem wszystkich jej głównych elementów. Na koniec połącz wszystko w jedną całość przydatną uczestnikom w ich pracy.
  • Pod koniec spotkania zaplanuj moment refleksji – zachęć uczestników do przygotowania planów działań związanych z wdrożeniem zdobytej wiedzy i doskonaleniem umiejętności w praktyce. Znajdź metody, dzięki którym uczestnicy będą pamiętać o swoich postanowieniach.
  • Zapewnij poczucie sukcesu całej grupie, uczestnicy powinni opuścić spotkanie przekonani, że chcą i potrafią coś zmienić w swojej pracy. Opracuj metody, które ich zachęcą do wprowadzania zmian. Naładuj „akumulatory” uczestników – motywuj ich do praktycznego działania.